X
تبلیغات
رایتل

ستاره انیس

شعر و ادبیات فارسی
شنبه 26 دی‌ماه سال 1394

متن کامل غزل استاد محسن محمودی - آزاد قلم


با توجه به درخواست های خوانندگان


محترم و فرهیخته متن کامل غزل


استاد محسن محمودی - آزاد قلم


قرائت شده در مراسم  یادمان با شکوه دکتر سیروس غنی


که با همت جناب پروفسور سید حسن امین


روز سه شنبه 22 دیماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار گردید


در ذیل تقدیم حضورتان می گردد.





یاران قدیمم ره دلدار گرفتند

با شور و شعف بارگه یار گرفتند


دادند سر و جان و تن و دیده و دل را

تا حکم سرافرازی و ایثار گرفتند


رفتند به همراهی مرغان سبکبال

پرواز کنان رخصت گفتار گرفتند


گفتند به صد پرده ز گنجینه‌ی  اسرار

رفتند دو صد پرده ز اسرار گرفتند


خواندند هماهنگ ز ابعاد رهایی

تا جان و می و باده سرشار گرفتند


یاران قدیمم ز دل و دیده گذشتند

تا همرهی نور گهر بار گرفتند


آن یار که می بست دو چشمان سیه را

دیدم به رهش هاله‌ی انوار گرفتند


وقتی که سفر کرد به همراه ملائک

دیدم که ملائک ره گلزار گرفتند


من ماندم و این دایره مبهم هستی

آنان دل از این چرخ ریاکار گرفتند


«آزاد قلم» از غم هجران چه بگویم

یاران قدیمم ره دلدار گرفتند

 

جمعه 25 دی‌ماه سال 1394

«مشفق» برای اهل ادب، افتخار بود

«مشفق» برای اهل ادب، افتخار بود

محمد مهدی عبداللهی از شاعران کشورمان همزمان با فرارسیدن نخستین سالگرد وفات مشفق کاشانی از شاعران پیشکسوت کشورمان،‌ شعری تقدیم به این شاعر سروده است.


برگرفته از :http://www.farsnews.com

خبرگزاری فارس: «مشفق» برای اهل ادب، افتخار بود

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس،‌ محمد مهدی عبدالهی از شاعران کشورمان همزمان با فرارسیدن نخستین سالگرد وفات استاد مشفق کاشانی از شاعران پیشکسوت کشورمان،‌ شعری تقدیم به روح زلال این شاعر سروده است. این شعر به شرح زیر است:


در کوچه باغ خاطره، چشم انتظار بود

مثل نسیم رفت و زمان بی قرار بود 

رگبار غم وزید از آن سوی آسمان 

وقتی که قلب تنگ زمین در فشار بود 

باران گرفت و چشم فلک لاله پوش شد

همچون گلاب، رونق سنگ مزار بود 

پر زد ولی زبان غزل دم گرفته است 

«مشفق» برای اهل ادب، افتخار بود

هر آینه، «صلای غم» از عشق جان گرفت 

آیینه بود، «محتشم» روزگار بود

باز این چه شورش است، که در جان «مُشفِق» است *

اهل دلی که غرق تمنّای یار بود

با شور کربلا، همه شب نوحه می‌سرود*

الحق برای اهل ولا، اعتبار بود

باید سرود، زندگی اهل درد را *

از او که مثل آینه ای بی غبار بود

پی نوشت:

*:اشاره به کتاب‌های صلای غم و شب همه شب و سرود زندگی استاد مشفق کاشانی

* :اشاره به تضمین ترکیب بند محتشم کاشانی توسط استاد مشفق کاشانی

انتهای پیام/

http://fna.ir/CGGOZ2
 

جمعه 25 دی‌ماه سال 1394

سیر اندیشه انسان‌سالاری در ایران - تالیف استاد عبدالرفیع حقیقت

عبدالرفیع حقیقتسیر اندیشه انسان سالاری در ایران

 

سیر اندیشه انسان‌سالاری در ایران

به قلم استاد عبدالرفیع حقیقت


اندیشه انسان سالاری در ایران از آیین‌های باستانی تا عرفان ایرانی حضوری زیبا و روشنی بخش دارد که در کتاب امروز رخ می‌نمایاند.

دکتر عبدالرفیع حقیقت با پژوهشی خواندنی در این کتاب از اوج این اندیشه در عرفان ایرانی می‌گوید.

او در ابتدای کتاب درباره پیشینه تفکر انسان سالاری در ایران به مقوله انسان آزاد، بین دو نیرو در تفکر ایرانی اشاره می‌کند و می‌نویسد: در اوستا یسنای ۴۵ آمده است که در گیتی دو نیرو فعالیت می‌کنند و از فعالیت آنها، واقعات صورت می‌گیرند. یکی از این نیروها «سپنتا مینو» (روح افزایشی) و دیگری «انگره مینو» (روح کاهشی) است. تار و پود زندگی از این دو نیرو متشکل است.

سپنت مینو که از سپنت (پاک و مقدس) و مینو (عقل، بهشت، اندیشه و جوهر) ترکیب یافته، روح خیر است. و انگره مینو (اندیشه بد) روح شر می‌باشد در درون آدمی هم این دو نیرو در کشمکش می‌باشند.

این دو نیرو یا قوه همواره باهم در حال برخورد و نزاع و جدال هستند. نماینده نور یا روشنایی «اهورامزدا» و نماینده تاریکی یا ظلمت «اهریمن» می‌باشند. در این میان بشر به طور خودمختار و آزاد (به نام نیروی سوم به تعبیر نگارنده (رفیع)) در بین دو قوه مذکور قرار گرفته است. در این گیرودار چنانچه انسان به قوه اهریمنی توجه نموده و به آن کمک کند جهان رو به ظلمت و تباهی خواهد رفت، چنان که حکیم سنایی شاعر عارف قرن ششم هجری (۵۲۵-۴۳۷ هجری) درباره این دو نیروی نهفته در انسان چنین سروده است:

در تو هم دیوی است و هم ملکی/ هم زمینی به قدر و هم فلکی

ترک دیوی کنی ملک باشی/ ز شرف برتر از ملک باشی

همچنین جلال‌الدین محمد بلخی شاعر ژرف‌اندیش ایرانی زیسته در قرن هفتم هجری (۶۷۲-۶۰۴ هجری) در این باره سروده است:

نیم «خر» خود مایل سفلی بود/ نیم «دیگر» مایل علوی شود

تا کدامین غالب آید در نبرد/ زین دوگانه تا کدامین برد، نرد

و سرانجام:

آدمی زاده طرفه معجونی است/ از فرشته سرشته و ز حیوان

گر رود سوی این شود به از این/ ور شود سوی آن شود کم از آن


از برکت اندیشه نیک، انسان می‌تواند روح خیر را در خود تقویت کند، زیرا اندیشه نیک پایه و اساس سیر تکاملی روح است.

از مزایای مهم آئین مزده‌یسنی این است که سازش با نیروی شر را به هیچ وجه تعلیم نمی‌دهد، بلکه برعکس همزیستی بین روح خیر و شر را امکان‌پذیر اعلام نموده و دستور می‌دهد با نهایت شدت، با نیروی شر جنگ کنیم.

مبارزه با انگره مینو بسیار ثمربخش می‌باشد زیرا هستی انگره مینو واقعیت ندارد و مانند سایه در گذر است (در فلسفه اشراق به عنوان عدم‌النور خوانده می‌شود) انگره مینو و تمام لشکر جرّارش محکوم به فنا هستند، زیرا انگره مینو محدود به زمان و مکان و فسادپذیر است، و حال آنکه سپنتا مینو مانند اهورامزدا ابدی و جاودان است.

زرتشت از برای پیروزی نیروی خیر همیشه در هیجان است و با شدت و حرارت به جنگ نیروهای شر می‌رود و به همین سبب تعلیماتی که او برای مبارزه با شر می‌دهد تاثیر عمیق در پیروانش نموده، آنان را دشمنان سرسخت دروغ و فساد ساخته است.

و در ادامه عرفان ایرانی را عالی‌ترین پدیده انسان‌سالاری در ایران می‌داند:

یکی از ویژگی‌های عرفان ایرانی وسعت دید و بلندنظری است که همه گروه‌ها و مذهب‌ها و ملت‌ها و سرانجام بشریت را دربر می‌گیرد. درباره ریشه عرفان ایران باید گفت: شجره‌نامه یا سلسله روحانی که شیخ شهاب‌الدین یحیی سهرودی (شیخ اشراق) فیلسوف نامی ایران در قرن ششم هجری (دوازدهم میلادی) برای سیر اندیشه حکمت ایران باستان در دوران بعد از اسلام در ایران ذکر کرده که بسیار پرمعنی و عمیق و بلیغ است. به عقیده او از طرفی «خمیرمایه جاوید» از حکیمان باستان یونان و حکیمان قبل از سقراط «فیثاغوریان»، افلاطونیان به عارفانی چون ذوالنون مصری و سهل تستری (شوشتری) رسیده و از طرف دیگر، «مایه» حکمت ایران باستان از طریق عارفانی مانند ابویزید بسطامی، حسین منصور حلاج، ابوالعباس قصاب آملی و شیخ ابوالحسن خرقانی در قرن چهارم و پنجم هجری منتقل گردیده و این دو جریان حکمت و خرد در تصوف و عرفان اشراق به هم پیوسته است.

طبق پژوهش نگارنده، «رفیع» عرفان ایرانی دارای ۱۲ ویژگی به شرح زیر است: ۱- احترام به انسانیت، ۲- جلوگیری از تعصب، ۳- انتخاب و گزینش هنر اندیشه و کار نیک از هر کس، ۴- تعلیم وارستگی و آزادگی، ۵- تعلیم صفا و بیزاری از ریا و ظاهربینی، ۶- ننگ نداشتن از بدنامان و دعوت آنان به اجتماع، ۷- بی‌اعتنایی به مرگ، ۸- ستم‌ستیزی و مبارزه با فرمانروایان و بزرگان جابر، ۹- روان‌پژوهی عمیق و راستین، ۱۰- تعلیم عشق و صمیمیت و القاء ایمان، ۱۱- منع مال‌پرستی و تعلیم ایثار، ۱۲- توکل به ذات هستی، همراه با فعالیت و پشتکار.

بدین ترتیب عرفان و حکمت اشراق دارای رابطه‌ای استوار و غیرقابل انکار می‌باشند و تاثیر روح ایرانی در آن به طور کامل روشن است.

جمعه 25 دی‌ماه سال 1394

معرفی کتاب

تحریریه ستاره انیس انتشار کتاب سیر اندیشه انسان سالاری در ایران را

به مولف توانمند و خوش ذوقش جناب استاد عبدالرفیع حقیقت

ریاست معظم انجمن های ادبی آفتاب حقیقت و دانش پزوهان را

به ایشان و خانواده محترم شان تبریک عرض می نماید.



کتاب سیر اندیشه انسان‌سالاری در ایران

تحقیق و تالیف جناب استاد عبدالرفیع حقیقت توسط انتشارات کومش در ۲۹۰ صفحه و با قیمت ۲۰۰۰۰تومان رهسپار بازار کتاب گردید.

مقالات و اشعار دکتر حقیقت از سال ۱۳۳۶ خورشیدی در مجلات اطلاعات هفتگی، یغما، ارمغان، وحید، سخن، آینده و هلال پاکستان و غیره به چاپ رسیده و نخستین کتاب وی تاریخ سمنان در فروردین ۱۳۴۱ خورشیدی در تهران انتشار یافت و تاکنون تعداد آن به ۱۰۸ مجلد رسیده است.

از مهم‌ترین آثار ایشان تاریخ نهضت‌های ملی ایران در پنج جلد، تاریخ نهضت‌های فکری ایرانیان در ۱۱ جلد، تاریخ علوم و فلسفه ایرانی، تاریخ عرفان و عرفان ایرانی، نقش ایرانیان در تاریخ و تمدن جهان، نگین سخن شامل شیواترین آثار منظوم ادبیات پارسی در ۱۳ جلد و مجموعه‌های اشعار و کتاب‌های دیگر اشاره نمود. از دیگر آثار وی می‌توان به کتاب تاریخ سنگسر اشاره کرد که نگاه کاملی به تاریخ شهرستان مهدیشهر (سنگسر) دارد.

 

جمعه 25 دی‌ماه سال 1394

عیادت از جناب آقای حمید سبزواری




حضور استادان و نامداران شعر و ادبیات ایران
جهت عیادت از شاعر خوب کشورمان جناب آقای حمید سبزواری
دلگرم کننده است.
دیداری که با تشریف فرمایی جناب استاد حسین آهی باعث شعف بسیار
بود و اشک شوق به چشم دوستداران شعر ایران زمین نشاند.
   1       2       3       4       5    صفحه بعدی